Blogy – česky

15.3.2018

Úvodní slovo autora

Rozhodli jsme se zkusit založit malé rodinné nakladatelství. Tedy rodinné nakladatelství bude – manželka já si zanechám autorské záležitosti s hrou a své zaměstnání (dobrý vydávat můžeme, živit se musíme), vydávání je na paní. Proč se do toho pouštět ? No prostě po mateřské se manželce nedařilo stále zakotvit v nějaké práci a tak jsme se rozhodli to vyřešit samostatným podnikáním. Co to bude obnášet? Spoustu věcí – hromadu práce, ztrátu týmu zkušeného nakladatelství, investice.
Proto jsme se rozhodli, že zkusíme využít jako tým fanoušky deskových her. Zájemci se mimo jiné dozví něco z toho, co obnáší vydání vlastní hry, kdy už sice máme nějaké zkušenosti s vývojem hry, ale hru jsme ještě samostatně nevydávali.
První zkušenost se změnou na vlastní (manželčino) nakladatelství jsem si už, jako autor, přebral na začátku. Her mi už několik vyšlo, a to u dvou nakladatelství. Vždy jsem se při tom mohl dopředu utěšovat, když dodám hru nakladatelství a hra se moc nechytne, tak si mohu říci „… taková dobrá hra a tomu nakladatelství se to nějak nepodařilo „udat“…“. Když pošlu dobrou hru, která celkem uspěje tak si budu moci říct „…no to jsme to s tím nakladatelstvím dali pěkně dohromady…“.
Hm,  ale teď se tahle jistota odůvodnění nějak ztrácí. Představa začátku dialogu romantického večera „Miláčku, to jsem vymyslel dobrou hru, a to nakladatelství to nějak zvoralo…“ mě poněkud zarazila.
No, naštěstí tu máme globální ekonomiku se záhadnými souvislostmi, tak by to mohlo jít touto cestou: „…to jsme to miláčku všechno dali pěkně dohromady, nápad hry, dobrou produkci, grafiku, marketing, ale jen kdyby nepřišla ta ofenzíva zbytků Islámského státu na tu vesnici u Eufratu…..“.
—————————————————————————————————————————————-

20.3.2018

Jak je uvedeno v úvodním slově, rozhodli jsme se, že budeme zveřejňovat průběžně průběh vývoje hry. Důvodem je, že samozřejmě chceme upozornit na hru a zároveň zájemcům můžeme ukázat co všechno se řeší při vydávání velké hry. Další důvodem je, že doufáme v odezvu, která nám pomůže se posunout v otázkách, kdy máme dilema. Jelikož, budeme vděčni za názory fanoušků deskových her, tak vybereme nejčastějších přispěvovatele a z nich v období před Essenem vylosujeme tři, kterým hru zdarma zašleme jako odměnu za pomoc.

Téma 1 – Grafika:
Tak tu máme zrovna jednu takovou otázku z oblasti grafiky.
Hra se odehrává v budoucnosti a hráči jsou vedoucí projektu stavby podmořských měst, kam by se mohla uchýlit část populace. Každý hráč má svou hrací desku, která vlastně představuje mořské dno.
No jo, jak to ale nechat nakreslit ?

První myšlenka: necháme nakreslit vodu, budou tam vlnky, rybičky a krásné azurové modré moře

První námitka malíře – ano, ale to vlastně budou hráči stavět na hladině to je divné.

Tak tedy nakreslíme mořské dno, budeme stavět na dně budou tam krásné barevné korále, rybičky koníci a tak

Námitka malíře  – to je obrovská kopule, tam takové podrobnosti při dodržení poměru nebudou vidět.

Námitka ekologa – nemůžeme přeci stavět na chráněných korálech.

Dobrá tak zkusíme jakousi mapu podmořského dna z velké výšky. Pohled pod hladinu, abych stavěl na tom dnu.

Náš šikovný malíř nám udělal skicu podmořského dna. Na skicu jsme doplnili potřebná zobrazení pro hru abychom viděli, jak to celé vypadá. Výborně, hurá se skicou na testování.

Dialog z následného testování :

Jéé proč se ta vaše hra jmenuje Podmořská města a stavíte kopule na plánu Měsíce ?

To  přece není plán Měsíce!!! :-)))

Tak tudy cesta nevede….

Další pokus následuje….

Tak zkusíme něco dalšího upustíme trochu od perspektivy a přidáme korály, ať to trochu vypadá jako moře. Kromě toho na třech místech plán musí jít nad vodu tak, abychom tam dali pevninu a přechod do vody.

Následuje dialog s malířem:

Když to takhle udělám tak zase stavíme na vodě.

No jo, to máš pravdu, tak tedy co se dá dělat uděláme pohled na město na pevnině přechod do vody a zbytek jako dno. Prostě se budeme muset smířit s tím, že se hra odehrává v budoucnosti. Proč by prostě budoucí projektant nemohl ležet na lehátku na mořské hladině, levé oko mít nad hladinou a koukat na město, pravé pod hladinou a pokud možno ještě s dalekohledem, kterým vidí i korály v okolí.
Když se s tím smíříme, tak budeme mít snad hezký obrázek, který nebude vypadat jako povrch Měsíce, ale jako mořské dno.
Přikládáme 4 návrhy vzhledu podmořského plánu. Zajímají nás názory na vzhled, jakyý pro hru zvolit a jak bude vnímáno opuštění od správné perspektivy.


3.4.2018

Hrací deska

Jak uspořádat hrací desku

Prvním bodem k uspořádání hrací desky je určení si velikosti karet.

První myšlenka: Uděláme krásné velké karty. Máme podmořská města, k tomu se dají vymyslet krásné velké ilustrace !! Budeme mít hezkou podmořskou hru, před očima se nám již míhají podmořské organické stroje, pašerácké ponorky a lesy chaluh.

Jak postupujeme v pracích na plánu,  ono to není všechno tak snadné.  Tiskárna asi udělá jakoukoli kartu, ale aby to bylo výhodné k tisku, tak vám dají vybrat různé standardizované velikosti. Pak ještě,  aby to zase bylo ekonomicky výhodné, tak se to tiskne na archy a je tedy nejlepší, aby se to vešlo na arch tak, aby to odpovídalo jednomu výtisku hry.

Tak tedy víme, že naše vytipovaná tiskárna umí rozměr karet nějakých 63 x 87 mm. To jsou docela velké karty, na které se vejde i symbolika i obrázky.

Tak to bychom mohli zkusit. Zatím přemýšlíme o kruhové hrací desce. Má znázorňovat zemi, proto kruhová. K tomu kruhu se musí vejít do kola nějakých 15 karet vedle sebe. No ještě jsou tam takové ty speciální karty – tak to je nějakých 20. Ty  políčka budou mít kolem sebe mezeru  a pak ty karty vzhledem k tomu, že je přikládám podle specifického systému ke kraji desky,   budou koukat ven z desky a pak tam ještě hráči budu mít vlastní plán a pak materiál a ještě vlastně docela dost karet co si vyloží a pak ještě  …  „Drahá myslíš že je standard,  že má každý doma stůl přibližně o velikosti zadního kola obřího traktoru ? Myslíš že to není běžné ? Jsi si jistá ? Jsi, hm.“

Tak to uspořádáme jinak, zkusíme to dát do obdélníku. Třeba to půjde lépe.   Zadáme to grafičce? Raději zkusíme, jak  to vypadá na stole.  Nastříháme vzorky materiálu – komponent, namalujeme obrys plánu. Tady budou karty, tady materiál, tady hrací plán, tady plochy hráčů tady….

„Drahá proč máme tak malý stůl ? Cože? Máme docela velký stůl ? Opravdu ? A proč myslíš, že není úplně normální myšlenka, že bychom dodávali speciální stůl zároveň s hrou ?  A aby si půjčovali hráči  stoly   od sousedů před každou hrou a vystěhovali půlku obýváků, to ti taky nepřijde dobré dávat do návodu ? Co říkáš ?  Už jsem unavený měl bych jít spát ? Ano, jsi unavený…“

Po vyspání zkusíme jiné rozměry. Tiskárna nabízí menší rozměry a to o šířce 56. Zase jich na archu bud více, tak můžeme mít dostatek karet pro hru, aniž by  náklady na hru začaly stoupat do astronomických výšin. Ty obrázky nebudou třeba tak pěkně vidět, ale zase by se to mohlo vejít a být to pro běžné hraní.

Zkusíme obdélníkový plán. S touto velikostí karet už to vypadá, že bychom mohli vyprodukovat hru, která se nebude hrát jen po té co si skupina hráčů pronajme konferenční sál. Nadšení neopadá – karty se vejdou, naše šikovná grafička nám to tam uspořádá dle našich požadavků, vejdou se karty, bodovací stupnice je také dobrá,  v prostředku se docela dobře vejdou hromádky s materiálem. Plán vypadá  docela úhledně. Takové ty speciální karty tak ty dáme tady vedle, materiál se vejde doprostřed a je na stole dost místa na hrací desky a  vykládané karty pro hráče.


19.4.

Zamneme si ruce a hurá na testování. Na průměrný stůl se hra docela vejde testování probíhá dobře hráči si hru chválí. Grafika je sice jen orientační, ale vypadá pro hráče docela funkční.

Spokojenost je a blíží se závěrečný dialog s jedním z testerů: „Hra dobrá klidně bych si zahrál znova. Akorát tam na té druhé straně stolu vedle hrací desky tam jsou takové ty speciální karty s kreditem co jste kupovali. Tam já tedy celou hru vůbec nevidím co na těch kartách je. A z toho bylo docela dost bodů že ano “

Co říkáš drahá, že nebudeme dodávat dalekohled do hry ? Stačily by přeci jen dva pro ty na druhé straně stolu ne ?  Myslíš že ne ? Ani když to tam máme tak docela pěkně uspořádané se to nevyplatí říkáš ? No dobrá tak znova, materiál vedle a karty doprostřed….

Prostředek dnešního hlavního plánu už obsahuje nejenom vyložené 3-kreditové speciální karty, ale také balíček 1-kreditových a 2-kreditových karet a k tomu speciální úkoly. Ty jsou ve hře nové a zaujímají tak mírně interaktivní prvek pro soutěživé a bojovné hráče.